Saturday, July 12, 2014

Lucifers fængsel

Jeg har fået fat i en bog jeg engang læste som hedder Lucifers fængsel. Personligt synes jeg at det er en vildt spændende bog og jeg tror også at det var den der for alvor triggerede min interesse for engle og dæmoner i andre sammenhænge end den kristne. Det har den i hvert fald i den grad gjort igen, så det vil jeg lige fortælle lidt om.

cover design af Jason Chan, som btw laver awesome artwork (y)
Bogen handler i grove træk (uden at spoile for meget) om en pige som er Lucifers fængsel. Altså Djævelen selv er fanget inden i hende og derfor er hun et ondt menneske. Det der med at tage dæmoner og engle og genfortolke dem synes jeg er en fantastisk idé. Kenneth Bøgh Andersen bruger det også i sine bøger om Den Store Djævlekrig. I Ao no Exorcist og Chrono Crusade drejer det hele sig også om dæmoner. Faktisk spiller dæmoner en rolle i rigtige mange anime og manga, men de er noget lidt andet inden for den japanske kultur.

Med dette emne som baggrund fik jeg en hel morgen til at gå med at spekulere over kontrasten mellem engle og dæmoner, mellem Gud og Satan, mellem det gode og det onde. Jeg elsker at lege med idéen om lidt atypiske og originale handlinger, så hvorfor ikke forestille sig at Gud er den onde? (Jeg håber ikke jeg støder nogen kristne nu...) Vi der lever i demokrati ser på diktatur som noget frygteligt og ondt, men alle der lever i diktatur ser det måske ikke på den måde. Lad os forestille os at vi lever under Guds diktatur og ved ikke bedre. Satan vil egentlig bare hjælpe os med at blive oplyste. Det var derfor han tilbød Eva et æble fra kundskabens træ.

En anden ting jeg har overvejet er at lave en protagonist, som i modsætning til andre protagonister ikke vil noget godt. Som kun har selviske formål og ikke bekymre sig om sine medmennesker. Altså en protagonist med dårlig moral. En frygtelig rollemodel.

Efter at have været lidt besat af disse tanker i to dage nu har jeg fundet frem til et temmelig groft plot, som jeg kunne overveje at lave en ny historie over. Jeg ved godt at jeg er en lille tyv, som stjæler andres idéer, men sådan er det nu engang med inspiration. Jeg forestiller mig en pige som er Liliths fængsel. Lilith siges at være moder til alle dæmoner. Historien foregår i en nutidig verden, hvor kristendommen næsten ingen magt har og hvor forskellige kultgrupper af satanister opstår. Dæmoner er over det hele, men er ikke synlige for mennesker, men kan dog besætte folk, dyr og genstande (total Ao no Exorcist tyv, hehe). En fyr som er tidligere satanist og temmelig oplyst om dæmoners eksistens søger at vælte både Gud og Lucifer og på den måde få uanet magt. Til det skal han bruge Lilith og dermed også Liliths fængsel.
Resten af plottet er ikke helt planlagt, og jeg har brug for at undersøge noget mere om engle og dæmoner før jeg kan gå videre. Indtil videre må det her lige være en super lang tekstpost.

UPDATE:
Okay, så Lilith er ikke alle dæmoners moder. Det viser sig at hun er en dæmon eller måske endda flere dæmoner (det kan man ikke helt blive enige om). Jeg har fået læst en god del om dæmoner og ærkeengle fra det gamle testamente og om diverse andre ting. Jeg må sige at det er enormt spændende og der er en hel del at holde styr på. Da jeg foretrækker at have mine facts på plads, må jeg virkelige researche en hel del.

UPDATE PÅ UPDATE:
Okay, så Lilith, eller Lilitu, er i nogle historier moder til alle onde ånder. Hun var Adams første kone og det var i den periode at hun blev moder til alt ondt i denne verden.

No comments:

Post a Comment